.

.

.

.

Δευτέρα 11 Φεβρουαρίου 2013

Εκφράσεις αγάπης Πόντιας μαμάς!





Η μαμά μου αγαπάει πολύ πολύ πολύ!
Μου το δείχνει και μου το λέει με χίλιους τρόπους στη διάλεκτο που μιλάμε στο σπίτι μας, τα Ποντιακά!
Όταν ζαλίζεται από την ομορφάδα μου και το τσαχπίνικο βλέμμα μου τότε φωνάζει δυνατά  να  ακούσουν την αγάπη της, όλοι πέρα ως πέρα: «Άτό το ματοτέρεμα σ’ θα σύρ’ και παίρ’ τ’ αχούλι μ’».
Και η γιαγιά, μου το λέει συνέχεια. Αυτή φωνάζει δυνατότερα από τη μαμά  αλλά μόνον για να την ακούσει η άλλη γιαγιά και να καταλάβει επιτέλους ποια με αγαπά περισσότερο!
Άτό σημαίνει Αυτό
Τό  σημαίνει το
Ματοτέρεμα σημαίνει το βλέμμα, γιατί στα Ποντιακά το μάτι είναι ομάτ και το κοιτώ είναι τερώ
σ’ σημαίνει σου
θά σημαίνει θα
σύρ’ σημαίνει σύρει (τραβήξει)
καί σημαίνει και
(θα) παίρ’ σημαίνει (θα) πάρει
Τ’ σημαίνει το. Έχει φύγει το ο όμως γιατί η επόμενη λεξούλα ξεκινά με φωνήεν. Τη θέση του έχει πάρει απόστροφος που σημαίνει ότι το τ, κάποτε είχε συνοδεία. Δεν ήταν μοναχούλι του.
χούλι σημαίνει το μυαλό, ο νούς. Το χ εδώ ακούγεται κανονικά. Σαν χ.
μ’ σημαίνει μου.

Όλο μαζί: Είναι τρελές και παλαβές μαζί μου!



post signature

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου